Fokkerail

399
24 Berichten
Bij het overzetten van de fokkerail van het boord naar de binnenzijde kwam er toch wat meer geweld kijken dan aanvankelijk de bedoeling. Schroeven uitboren en de plastic strip onder de rail bleek totaal verweerd.
Ik ben op zoek naar twee fokkerails. Heeft iemand die nog liggen ter overname, incl.slede?
Of als ik naar nieuwe op zoek moet, welke rails raden jullie dan aan?

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal
399
24 Berichten
Ha Javelinners,
Jullie hoeven niet meer te reageren op deze vraag. Ronstan rail en slede besteld via Martin van Leeuwen. 45cm rail lijkt me voldoende verstelmogelijkheden te bieden.
Morgen gaan we de boot uitproberen, die nu vrijwel geheel vaarklaar is mede dankzij onderdelen van Jan, Wardo, Arent, Martin van Leeuwen, Ad Spek en Hagoort.
Nu maar hopen dat ik de lengte van de verstaging goed heb opgemeten.
Een ding is duidelijk: een Javelin hoort op het water en niet weg te kwijnen in een schuur...
Foto's van deze rode duivel volgen...

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal
140
Jan NED154
87 Berichten
Ben benieuwd Bart,

Ik heb zelf geen fokkerail maar een soort barberhauler voor de fok.

Tot ziens

You don't stop playing because you grow old.... You grow old because you stop playing!!!!
399
24 Berichten
Met zoon Jeroen (11) boot ingewijd. Er bungelt hier en daar nog wat los (neerhouder) of zit vast op de verkeerde plek (spival) maar in principe is de Helluva Jav is er klaar voor!

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal
140
Jan NED154
87 Berichten
als ik foto 2 zie lijkt de mast wel wat voorover te staan, hij mag dan wel een stukje achterover (heb je die lengte in de verstaging?)

You don't stop playing because you grow old.... You grow old because you stop playing!!!!
399
24 Berichten
Hij staat nu op zijn langst. Dus dat zal wel lukken/ Wat is het effect van het achterover zetten?Verder ben ik nog aan het uitzoekenhoe ik lijnen kan voeren en wegleiden.
Zwaard op en neerhouder lijkt goed te als ik het nergens door heen voer en ook niet in een klem zet.
Wat is de beste plek voor bevestiging van de chute?
Hij zit nu even tijdelijk aan een vlinderoog op de kielbalk, waar ook de lijn (katrol) van de rolfok aan vastzit, maar loopt dan over de zelflozer.
Met de kikker van het grootzeilval (blauwe lijn) heb ik me misrekend. Die kan beter onder het dek omdat de fokkeschoot er aan blijft haken. Ben inmiddels wel ervaren in het boren (en dichten van gaatjes op de verkeerde plaais).

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal
140
Jan NED154
87 Berichten
Is allemaal beter te beoordelen met de boot voor de neus

You don't stop playing because you grow old.... You grow old because you stop playing!!!!
140
Jan NED154
87 Berichten
mast achterover geeft je een iets meer loefgierige boot, beter in balans te houden. Naarmate de wind sterker wordt trim je je mast verder achterover.

You don't stop playing because you grow old.... You grow old because you stop playing!!!!

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken