<![CDATA[ Historie / verschil in mallen??? - Javelin Forums]]> https://javelin.nl/forums/thread/?thread=350 <![CDATA[Historie / verschil in mallen???]]> https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1544
De mallen
Hoeveel verschillende mallen zijn er? 3?
Wat zijn de kenmerkende verschillen?
In welke periode zijn de mallen gebruikt?
Hoeveel zijn er ongeveer gemaakt per mal?

Ik heb gezocht op het forum maar kon alleen iets vinden over de huidige bezitter van mal 3 en dat in Duitsland weer Javelins gemaakt worden.

Deze antwoorden zal ik ook verwerken op wikipedia]]>
Roger GER399 2009-12-20 13:44:00 https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1544
<![CDATA[Historie / verschil in mallen???]]> https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1555 Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke uitleg nu weet ik een stuk meer van de historie.

Ik ga me nu concentreren op hoe de boot getuigd en getrimt dient te worden. eerst maar een op het forum zoeken.
grt,

Roger]]>
Roger GER399 2009-12-25 18:34:00 https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1555
<![CDATA[Historie / verschil in mallen???]]> https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1554 ), maar 99% klopt nog steeds.

Ontwerper peter Milne is in 2008 overleden :-(

[br][file={e_FILE}public/1261684338_3_FT1544_2004_het_fenomeen_paul_wright.pdf]2004_het_fenomeen_paul_wright.pdf[/file]]]>
Arent 2009-12-24 19:52:00 https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1554
<![CDATA[Historie / verschil in mallen???]]> https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1553
In Australie varen ze ook met Javelins zijn deze verwant met de onze?
[/quote1261682913]

Dat zeker niet, willen we niets mee te maken hebben :-D

Alle boten hebben een uniek nummer. Paul Wright geeft licenties uit aan bouwers en als zij een boot klaar hebben, geeft hij het bijpassende nummer.
Malnummer zegt op zich niet heel veel, omdat iedereen die de goedkeuring van Paul heeft er boten uit zou mogen bouwen. Omdat dit met een aantal mallen niet is gebeurd, kan je op die manier de bouwer herleiden. Jouw boot is door Brettschneider gemaakt bv.
Landcodes geven alleen maar aan wat de nationaliteit is van de schipper. In jouw geval ook al niet eens eigenlijk, omdat Ulli wel uit Duitsland komt, maar onze eigen Harry niet, en die mocht sturen :-D
Nu ja, meestal klopt dat verhaal wel....
Mijn huidige boot [link=http://www.javelin.nl/javelin-register/508.html](508)[/link] is ’omgekat’ van GBR naar NED, en dat voor een ’True Brit’ :-D

Op de plaatjes staat ’builders no’ vermeld en dat is wel eens wat verwarrend. In het begin werd dat gewoon een volgnummer, later is dat een nummer geworden dat de bouwer aangeeft. Op het (nieuwe)plaatje van de 077 staat builders no 1, omdat Paul de eerste was die Javelins bouwde.

Overigens heb ik me eerder vergist. Volgende boot is niet 571, maar 572. Wel waarschijnlijk GBR, volgens mij....

Gr, Arent]]>
Arent 2009-12-24 19:37:00 https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1553
<![CDATA[Historie / verschil in mallen???]]> https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1552 Zo leer ik de roots kennen van de Javelin.

Nu heeft elke mal zijn eigen serie met bouwnrs, kan ik ga er vanuit gaan dat elke produktie uit een mal begint met bouwnr. 1 enz. ?

Elke Javelin, ongeacht welke mal, krijgt een uniek zeilnummer, toch?
Wie geeft deze nummers eigenlijk uit?
Maakt de landcode + de cijfers het zeilnummer uniek? of zijn de cijfers alleen voldoende?
En geeft de landcode weer in welk land de boot geregistreed is?

Mijn boot heeft zeilno. GER399, mal 3, bouwnr 399
Is het toeval dat het bouwnr overeen komt met het zeil nr? Of heeft de eigenaar van mal 3 gelijk een optie genomen op een serie zeilnummers?

In Australie varen ze ook met Javelins zijn deze verwant met de onze?

Grt,

Roger]]>
Roger GER399 2009-12-24 17:53:00 https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1552
<![CDATA[Historie / verschil in mallen???]]> https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1550

Paul Wright’s werkplaats in Buckenham, Norfolk. Hier komen de meeste Javelins vandaan......

]]>
Arent 2009-12-23 16:20:00 https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1550
<![CDATA[Historie / verschil in mallen???]]> https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1549
Zou betekenen dat deze boot in Buckenham is gebouwd, en dan door die gast in Alkmaar afgeleverd, of zoiets. In elk geval blijft dat een vaag verhaal, dat nodig eens opgehelderd moet worden smiley

Gr, Arent[br]]]>
Arent 2009-12-23 16:16:00 https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1549
<![CDATA[Historie / verschil in mallen???]]> https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1548 Jan NED554 2009-12-23 11:52:00 https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1548 <![CDATA[Historie / verschil in mallen???]]> https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1547
Wat een moeilijke vragen meteen smiley Zal proberen iets meer te vertellen.....

Momenteel worden Javelins gebouwd uit mal 5 (Jeff Green, Engeland) en mal 6 (Thomas Bergner, Duitsland). Mal 3 is er ook nog, maar wordt niet meer gebruikt voor productie.

Alle mallen zijn gebouwd door de oorspronkelijke bouwer, Paul Wright, en hij zorgde ook voor de licenties voor eventuele andere bouwers.

Voor zover ik weet zijn dat:
Hartmut Brettschneider in Duitsland, die heeft mal 3 gebruikt.
Tony Lincoln en Jeff Green in Engeland, die beide mal 5 hebben gebruikt (en dus nog steeds).
Fröschke in Duitsland gebruikte mal 6, die nu bij Thomas Bergner is.

Paul Wright is ooit begonnen met mal 1, deze is gebruikt t/m 173, daarna is de flensrand aangepast. Al deze Javelins hebben een houten stootlijst, die bij de latere boten is vervallen.
Daarna heeft Paul mal 2, 4 en 5 gebruikt, totdat hij 548 als laatste boot afleverde. Daarna is mal 5 gebruikt door Lincoln voor 551 t/m 559 en Jeff Green heeft alle andere boten gebouwd, behalve 567, die is van Bergner
Welke boten precies uit mal 3 zijn gebouwd weet ik niet, de nummers variëren van 254 tot 426, wie het weet mag het zeggen.
Fröschke is iets duidelijker. Die begon (voor zover ik kan nagaan) met 539, met 10 licenties op zak. De andere mal 6-boten die ik ken, zijn 541, 542, 544, 549, 550, en 567, maar die was van Bergner %-6 Ik mis dan nog 3 boten, volgens mij.....

Vooral tussen de oudere boten zit weinig verschil. Paul is vooral later (na 500) meer gaan bouwen naar wensen van klanten, waardoor er een paar aparte Javelins zijn ontstaan. Mijn boot (508) was de eerste met schuimstroken in de bodem. Dat is niet zo vaak gedaan, maar het hielp wel!
527, 529, en 536 zijn extreem zware boten, omdat ze naar wens van de klant extra werden versterkt. 527 is europees kampioen geweest, en 529 een paar keer dichtbij, dus gewicht zegt niet alles.

Constructief zijn de boten boven de 500(meen ik) ook beter, omdat de kielbalk verder naar voren doorloopt. Bij de oudere boten gaat de balk meteen ná de mast naar beneden, later loopt hij verder door, wat de stijfheid van het voorschip heeft verbeterd.

Ach, zo zijn er nog duizend verhalen over individuele boten, maar die hoor je wel als we elkaar eens tegenkomen, toch??

En de bouwjaren..... In het begin ging het als een tierelier. Boot 1 is van 1969. Onze oude 268 was van 1976, 426 is van 1978. In die tijd werden er dus heel veel boten gebouwd. Vanaf 1980 gaat het rustiger aan. 508 is van 1984, 548 (Paul’s laatste) van 1989, en Fröschke begon in 1986 met 539.
In 1991 kwam Lincoln met de 551, en na een paar jaar was die serie tot 559 klaar. 558, de kampioensboot van Brian en David Earl, is van 1995, 560 (Jeff Green) is van 2001(!).

Duizelt het al??????

Gr, Arent

O, ja, de eerstvolgende nieuwe boot wordt 571, waarschijnlijk GBR]]>
Arent 2009-12-21 21:05:00 https://javelin.nl/forums/thread/350/historie-verschil-in-mallen#dis-post-1547