Zalinghoek

3
Arent NED576
332 Berichten
Hi,

Er zijn van die onderwerpen, die komen af en toe opduiken en ze zijn lastig te beantwoorden....
De juiste zalinghoek is er zo eentje. Typisch zo’n onderdeel waar je liever niet te veel aan zit, om het maar niet fout te doen

De volgende vraag kwam bij mij binnen van Wardo Dietrich, NED204:

Hallo Arent,

Ik ben net begonnen met het opkanppen van de 204 en wil ook de mast en verstaging in orde maken. Ik heb de indruk dat mijn zalingen te ver naar achter staan. Kan jij de maten van jullie boot doorgeven?

Zie bijgaande schets voor de gevraagde maten.

Is het een idee om dergelijke basis info op de site te kunnen zetten, een gebruikers database met onderwerpen?

mvg Wardo

Ik heb vandaag bij NED508 ff gemeten. A is 89cm B is 17cm. Wie helpt Wardo aan meer gegevens?
Als we genoeg maten weten, kunnen we hier in de toekomst misschien wat zinnigs mee doen

Gr, Arent

[Arent heeft dit bericht voor het laatst bewerkt op 17 jaar, 1 maand terug.]
Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink
38
122 Berichten
De 530 A=78.8 B=15.5 met een slappe mast en een bol zeil.
De 405 B= 11 bij een zalinglengte van 48, slappe mast met een iets minder bol zeil.

Is het een idee om dergelijke basis info op de site te kunnen zetten, een gebruikers database met onderwerpen?
[/quote1191947183]

Hier zijn de FAQ en tips en trucs voor gebouwd mijns inziens...... Moeten ze alleen wel gebruikt worden smiley

[Michiel heeft dit bericht voor het laatst bewerkt op 17 jaar, 1 maand terug.]
Addict since 2000
Sailed NED268, NED508, NED576
181
5 Berichten
Bij de NED 224 is maat A=79,5 en B=20,4.
Door maat A korter te maken werd onze mast een stuk stijver en konden we meer spanning op de voorstag krijgen zonder dat de mast in een S vormde.
Mast:Superspar M5

3
Arent NED576
332 Berichten
Hi,

Bedankt voor de info, dit is erg interessant.
Het commentaar dat 508 brede zalings heeft lijkt al aardig te kloppen.
Ik ben het niet helemaal eens met de opmerking van Daniel/Phil; jullie mast is niet stijver geworden met kortere zalings. de hoek wordt gewoon anders als je alleen maar inkort.
De zijwaartse steun van jullie mast is door deze actie minder geworden. Als je die groter wilt hebben: zlings langer; b-maat kleiner maken (volgens mij) wink
De tijd zal ’t leren......

Gr, Arent

Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink
161
Fred NED550
54 Berichten
Ik zit met het zelfde probleem te hannesen. Heb gevoel dat de mast erg krom is en dat de zalinge ver naar achter staan. Ik zal moergen maat A en B even opmeten. Ik heb al geprobeerd om de zalingen rechter te zetten. Is wel gelukt maar met de 1e spanning schoven ze weer in hun oude vertrouwde stand. Ik heb echte nog wat oude zalingen liggen die ik er denk ik op ga zetten zodat A groter wordt en B kleiner. Met als gevolg een rechtere mast. Of ik daardoor sneller ga is dan natuurlijk weer de vraag.

Snow could be Yellow.....!:?
Kan mij herrineren dat ik bij BadZwischenahn Arent wees op de zalingen van Jörn Pietsch van de GER383 Deze leken wel onder een hoek van 90° te staan, maar ze gingen rete hard!

[Michiel heeft dit bericht voor het laatst bewerkt op 17 jaar, 1 maand terug.]
Addict since 2000
Sailed NED268, NED508, NED576
38
122 Berichten
Nu had ik zelf heel simpel gedacht dat die A maat helemaal niet zo belangrijk is. Wat-ie links naar buiten duwt, duwt-ie rechts ook, dus dat kompenseert elkaar.
De B maat bepaald of je boven in het zeil de bolling wil verminderen of juist niet.
Het effect zal wel liggen in de onbedoelde bij effecten, maar wie kent die?

3
Arent NED576
332 Berichten
Hi,

A-maat is aleen interessant in relatie tot B wink
Een grote A met kleine B duidt op zijwaartse stijfheid en weinig druk naar voren. Rechte mast voor zware jongens dus in mijn beleving :?
Kleine A met grote B is een mast die snel buigt met weinig zijwaartse steun; voor de lichtgewichten onder ons...

Voor verschillende masten/bemanningen hoort er dus een andere B bij de zelfde A en andersom %-6

Wordt steeds interessanter smiley
Alleen nog ff vaststellen wat klein is en wat groot.... 508 is A-kampioen met 89cm; 224 is B-kampioen met 20,5
Wie biedt meer?

161
Fred NED550
54 Berichten
Goed het is een dag later geworden maar hier zijn mijn a-b maten..........
A=78,2cm / B=16,6cm. Ik gan eerst van het weekend varen met deze stand en de stagspanning zoals ik die afgelopen weekend had. Als ik dan nog steeds mee kan komen dan staat het voor licht week iig goed.

CU at the Spiegel........!D

Snow could be Yellow.....!:?

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken