Beantwoord Dubbeltrailer?

Omdat wij (Arent & Michiel NED268 ) een caravan aangeboden hebben gekregen (die overigens een behoorlijk gaar bovenwerk heeft) EN omdat we in de zomer natuurlijk ook wat te klussen willen hebben laugh, hebben we besloten om een dubbeltrailer te gaan bouwen.

Nou is natuurlijk de vraag, of oproep:

Wie heeft er constructietekeningen voor een dubbeltrailer?

Natuurlijk zijn alle ideeen, tekeningen, schetsen, kortom alles wat je kan bedenken, hartstikke welkom!

Omdat er al een aantal gebouwd zijn willen we graag wat tips hebben zodat wij niet in valkuilen vallen waar jullie al in getrapt zijn en de systemen te kunnen verbeteren

Daarom.... kom op, geef je ideeen door.

PS Er is nog een onderstel beschikbaar, met eventueel een bovenbouw smiley
Dus Olav, als je nog een slaapkeet wil? Gat aan de achterkant zagen, scharniertje er aan en je kan de boot naar binnen schuiven ! laugh laugh laugh
Deze vraag is beantwoord door Jan Willem NED545. Bekijk het eerst volgnde bericht.

[Michiel heeft dit bericht voor het laatst bewerkt op 8 jaar, 5 maanden terug.]
Addict since 2000
Sailed NED268, NED508, NED576
Je hebt je eigen bijnaam verzonnen met je caravandubbeltrailer: de Kip

een echte zeilboot is wit van kleur
De kip?

Ooit een gele kip gezien? (althans, hij moet geel worden natuurlijk)

Addict since 2000
Sailed NED268, NED508, NED576
discuss.answer
Jan Willem NED545 3e antwoord, 20 jaar terug
Wij hebben onze dubbeltrailer zelf gebouwd. We zijn daarbij eigenlijk op goed geluk begonnen zonder vooraf tekeningen te maken.
Hier wat dingetjes die wij tegen gekomen zijn:

1, De as van de trailer moet zwaar genoeg zijn om 2 boten te dragen. (Wij hebben er indertijd voor gekozen om een nieuwe as te kopen) De Caravan as zal het wel kunnen doen lijkt mij zo.

2, De boten moeten makkelijk op en af de trailer te zetten zijn. Belangrijk is hierbij de wielmaat. Hoe groter de wielen hoe moeilijker is het om de onderste boot op de trailer te krijgen. Zijn de wielen echter te klein dan kunnen ze het gewicht niet aan. (we hebben met de originele kleine bandjes heel wat lekke banden gehad!). Ik heb uiteindelijk gekozen voor 12 inch wielen.
De bovenste boot moest in het begin getild worden. Dit is een heel gedoe omdat dit alleen met meerdere personen te doen is. Uiteindelijk heb ik onze trailer omgebouwd met een kantelsysteem zodat ik het in mijn eentje kan doen.

3, Het rijgedrag van de trailer achter de auto. De totale combinatie wil je zo laag mogelijk hebben omdat dit eenvoudig beter achter de auto rijd. De dwarsbalk waarop de bovenste boot ligt moet minstens 10 cm boven het dek van de onderste boot uitsteken. anders krijg je de onderste boot er niet onderdoor.
Belangrijk is de positie van de bovenste boot. Omdat het zwaartepunt van de totale combinatie omhoog gaat moet het kogelgewicht ( Het gewicht van de trailerkoppeling op de trekhaak) ook hoger worden. Anders wil de trailer bij hobbels extreem achterover kiepen wat oncomfortabel rijd. In de praktijk betekend dit dat de boten redelijk recht boven elkaar moeten komen te liggen. Het kogelgewicht mag over het algemeen niet hoger zijn dan 50 Kg.
Veel succes en schroom niet om vragen te stellen of om e.e.a. af te kijken van onze trailer.

In ieder geval bedankt voor je reactie, anoniem of niet laugh

Dat afkijken zal wel gaan lukken! hahaha.

Zal waarschijnlijk het naseizoen worden dat we gaan bouwen aan de Gele Kip (zoals Olav em noemt), hoop tegen die tijd de plannen eens te kunnen doorspreken.

[Michiel heeft dit bericht voor het laatst bewerkt op 8 jaar, 5 maanden terug.]
Addict since 2000
Sailed NED268, NED508, NED576
Hoe zit het trouwens met het kenteken verhaal? blijven we met een dubbeltrailer onder de 750? Het zal toch wel... Iemand die hier ideeen of uitsluitsel over heeft?

(Voor de mensen die niet weten waar ik het over heb Klik op deze link van de RDW, en klik door op de aanhangers )

[Michiel heeft dit bericht voor het laatst bewerkt op 8 jaar, 5 maanden terug.]
Addict since 2000
Sailed NED268, NED508, NED576

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken