Zwaard

217
6 Berichten
Hallo allen,

Sinds kort zeil ik met de h176. Ik heb echter onlangs ontdekt dat er een scheur in het zwaard zit. Voorzover ik kan zien komen de twee delen waaruit het zwaard bestaat los van elkaar. Wat kan ik hier het best aan doen? Zijn er nieuwe zwaarden verkrijgbaar?


Groetjes Arno

114
Harry NED557
141 Berichten
Als je de links volgt op de site kom je bij Jama-SailToday of op de site van Martin van Leeuwen , Op beide adressen kun je een nieuw zwaard bestellen.
Ik weet dat er clubleden zijn die hun zwaard gerepareerd hebben , als je een foto van de scheur plaatst komen er misschien meer tips.
Groet Harry

217
6 Berichten
Harry bedankt voor je reactie.

Heb inmiddels contact gehad met jamasails. Zij geven aan het zwaard mogelijk te kunnen repareren. Ze slijpen dan de buitenlaag weg en brengen een nieuwe laag aan.

Ik heb inmiddels het zwaard uit de zwaardkast genomen en een paar foto’s gemaakt. Voorzover ik zie is de buitenlaag van het zwaard inwendig los van de houten kern. Ik wilde hem eerst injecteren met epoxy maar ben bang dat dit meer schade veroorzaakt dan het probleem oplost.

Sta open voor ideeen

Groeten Arno




3
Arent NED576
332 Berichten
Hi,

Dit ziet er uit als een polyester zwaard uit een mal. De deelnaaad is gescheurd, alleen kan je zo niet zien waarom en hoe erg.

Tip 1: Pak een schuurmachine of slijptol en maak de plek rondom de scheur goed kaal.
Zo kan je zien of het hele laminaat is gescheurd en wat de kern precies is.

Tip 2: Klop met een hard ding, bijvoorbeeld een kleine hamer, zachtjes op het zwaard rondom de scheur. Klinkt het erg ’blikkerig’ of hol, dan is het laminaat los van de kern, of is er helemaal geen sprake van een kern. Klinkt het massief, dan is er niks aan de hand.

Tip 3: Je kunt zelf meer repareren dan je denkt wink

Blijf foto’s plaatsen! Dat is de beste manier om constructief commentaar te krijgen.

Gr, Arent,
Polyesterboer :-D

Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink
217
6 Berichten
Hallo Arent,

bedankt voor je reactie van gisteren.

Heb het zwaard ter plaatste van de scheur inmiddels voor een klein stukje open geslepen zie foto.
Zo te zien is het gevuld met korrels materiaal waarvan ik de samenstelling niet kan thuis brengen. Het is in iedergeval geen hout. Het zijn korrels welke je tussen je nagels zo fijn kunt knijpen.

Zit nu in dubio. Een relatie van me heeft aangeboden om het zwaard te injecteren met epoxy hars. Ik kan ook morgen bij Jama sails langs rijden. (zit morgen voor mijn werk in Friesland).

Wat is wijsheid?

Groeten Arno


114
Harry NED557
141 Berichten
Waarschijnlijk is dit nooit een erg stijf zwaard geweest en is door het steeds doorbuigen materiaalmoeheid ontstaan. Voor toerzeilen kun je een provisorische reparatie overwegen, voor wedstrijdzeilen zou ik voor een ander zwaard gaan.
groet
Harry

217
6 Berichten
Het zwaard is inmiddels gerepareerd. Dank ieder voor de adviezen en aan Evert-Jan die e.e.a. voor me heeft uitgevoerd!
Het zwaard is aan de bovenzijde gevuld met epoxy hars.
Betekend wel dat het zwaard in gewicht is toegenomen, maar het is dan nu ook wel super stijf!

Ik hoop er a.s. weekend weer mee te kunnen zeilen.

Groeten Arno




3
Arent NED576
332 Berichten
Dat is goed nieuws!

Succes dit weekend met zeilen!

Gr, Arent

Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink
138
Jan NED554
68 Berichten
Mooi dat de reparatie is gelukt Arno. Ik heb jaren geleden een zelfde probleem gehad met de 331 en mijn zwaard is toen tijdens een wedstrijd in Vinkeveen opengebarsten en gebroken. Dankzij Pim Zwaard kon ik de volgende dag toch zeilen. Vervolgens ging ik met een geprofileerd, houten zwaard zeilen en ik kon plotseling verder voorin het veld zeilen. Ook vervanging van het roerblad (kort, breed naar lang, smal) leverde winst op. Van belang is dat je polyester zwaard in ieder geval symmetrisch is, want de beide helften willen wel eens veschoven op elkaar ’geplakt’ zijn.

129
21 Berichten
ik heb nog een houten zwaard in de aanbieding
tel 0725123881
groet willem

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken