EK 2010, Hollanders in top 4?

138
Jan NED554
68 Berichten
Terugkomend op een vraag van Jaap betreffende het EK 2010 in Nederland. Hoe varen we ons in de top 4, waar 2 Duitse en 2 Engelse boten de dienst uit gaan maken. De laatste EK’s zijn de Hollanders afgezien van een enkele uitschieter in een enkele start niet meer voorin te vinden. 567 met Jan/Jan Willem resp. Volkmar en 554 met Jan en Jan zijn bij de top 3 geeindigd, maar dat is al een behoorlijke tijd geleden (Jaap: 554 is 3* als tweede geeindigd en 2* als eerste). Even kort door de bocht met als uitgangspunt dat we het EK op golvend water houden. Wat is er voor nodig om bij de top 4 te komen: snelle boot en getrainde bemanning. In Nederland hebben we 5 snelle boten t.w. 553, 554, 555, 557, 567. Als we kijken naar de 4 buitenlandse toppers, die zijn alle (meervoudig) Europees kampioen en enkele combinaties varen al langer dan 25 jaar samen, een schat aan Javelin-ervaring. Bovendien hebben ze nu het beste en nieuwste materiaal. Een paar opties: stel onze snelle boten ter beschikking aan de best mogelijke combinaties van zeilers. Huur een paar goede zeilers uit andere klassen in en zet die in zo’n snelle boot (is in het verleden door de Duitsers en Engelsen daadwerkelijk gedaan). Ik denk dat er best wel 1 of meerdere snelle combinaties te vormen zijn, die dan vervolgens heel veel trainingsuren moeten maken om de ervaringsachterstand enigszins in te lopen. Bovendien moet je de confrontatie zoeken met de nieuwe boten in Duitsland, dus alle wedstrijden in Duitsland en Nederland meezeilen. Ik vermoed dat die bereidheid er momenteel niet is. Dat wil niet zeggen dat we onze achterstand niet kunnen beperken, natuurlijk kunnen we ook gaan trainen. Ik heb ontdekt, nu ik een opleiding als squashtrainer volg, dat dit veeleisend is. Ik heb momenteel de kennis niet om zeiltraining te kunnen geven, het zou waarschijnlijk ontaarden in bezigheidstherapie. Misschien kunnen we het onderwerp op de agenda van onze jaarvergadering zetten en komen daar goede ideen uit voort.

129
21 Berichten
goede suggestie voor de jaarvergadering!!

346
0 Berichten
Is er al iets bekend voor de wedstrijden in 2010?
Wanneer en waar?

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken