Javelin Forums
Log in op Javelin.nl om te posten Geen account? Maak er een
Beantwoord Overstap naar de Javelin?
Volg: RSS
Laat ik me eerst even voorstellen op dit forum. Damon, 36 jaar en (wedstrijd)zeiler sinds m’n achtste. De laatste jaren heb ik vooral op grotere wedstrijdjachten gevaren en ben in het bezit van een 3/4 Tonner racer. Deze zal (hopelijk) spoedig van eigenaar wisselen en ik denk er stevig over om weer naar m’n roots terug te keren; de zwaardboot....
Heb jaren een jaar of 15 competitief in verschillende klassen gevaren, o.a. de 470 en FD en ben op zoek naar een boot die me aanspreekt qua snelheid, techniek, maar ook het wedstrijdveld in Nederland is van belang.
Logisch zou zijn om weer FD te gaan varen maar die boot ken ik intussen wel. Een 505 leek me een aardige optie maar daar varen er hooguit een handvol van in Nederland en een wedstrijdveld is er simpelweg niet. De 470 is geen optie met het extra gewicht dat ik door de jaren heb gekregen door het goede leven (85kg)
In het blad zeilen zag ik een stuk over de Javelin en deze boot spreekt me aan, maar ik ken haar absoluut niet....dus ik heb enkele vragen die jullie ongetwijfeld kunnen beantwoorden:
1. Ik zie enkele boten te koop staan, zeer uiteenlopend in prijs en ouderdom. Kunnen oudere boten meekomen, of is het zoals in de 470 en FD klasse zo dat nieuwe schepen oppermachtig zijn?
2. Wat zijn punten (zwakke plekken) waar op gelet moet worden bij een boot?
3. Wat is het ideale gewicht voor de bemanning?
4. Ik ben een vrij technisch zeiler; is de Javelin uitdagend op dit gebied?
5. Hoe verhouden de prestaties zich ten opzichte van bijvoorbeeld de FD?
6. Hoe groot is het wedstrijdveld in Nederland? ....dit is voor mij natuurlijk de doorslag!
Ik zie jullie reactie met belangstelling tegemoet!
Groeten,
Damon
Deze vraag is beantwoord door Harry NED557. Bekijk het eerst volgnde bericht.
discuss.answer
1.Goede zeilers kunnen in oudere boten goed presteren, anderen waaronder ik zeilen ook in snelle boten niet vooraan. Als je kijkt naar de uitslagen van de EK ’s op de site kun je het zelf zien.Over het algemeen willen we in de klasse organisatie voorkomen dat het zeilen een financieele wedloop wordt,
doorom zijn bepaalde zeildoeken en -vormen verboden evenals een koolstof mast.
2. Na nummer 550 zijn de boten sandwich gebouwd daarvoor niet. Ik zou letten op de stijfheid van de romp, bevestiging van het deksel op de zwaardkast, kwaliteit van zwaard en mast en bootinrichting.
3. Hangt uiteraard af van de weersomstandigheden, er varen veel javelins met vrouwelijke bemanning die niet zwaar zijn. Het voordeel boven de FD is dat de genua ook voor vrouwen te hanteren is. met veel wind heb je natuurlijk voordeel met een bemanning van 100 kilo en twee meter lang , maar de boot is altijd zo te trimmen dat je met een lichtere bemanning ook mee kunt.
4. Wij van Javelin adviseren Javelin !
Ik denk dat je het het beste zelf kunt ervaren door onze promotieboot voor een evenement te reserveren en mee te doen.
5. We varen regelmatig evenementen met de FD zoals de North sea Regatta en de snelste javelins halen de langzaamste FD’s meestal in als ze voor ons starten .
6. Kijk bij de uitslagen op de site en oordeel zelf. Er zijn drukke en minder drukke wedstrijden , maar ook bij de wedstrijden met 6 of 8 boten moet je van goede huize komen om te winnen denk ik.
doorom zijn bepaalde zeildoeken en -vormen verboden evenals een koolstof mast.
2. Na nummer 550 zijn de boten sandwich gebouwd daarvoor niet. Ik zou letten op de stijfheid van de romp, bevestiging van het deksel op de zwaardkast, kwaliteit van zwaard en mast en bootinrichting.
3. Hangt uiteraard af van de weersomstandigheden, er varen veel javelins met vrouwelijke bemanning die niet zwaar zijn. Het voordeel boven de FD is dat de genua ook voor vrouwen te hanteren is. met veel wind heb je natuurlijk voordeel met een bemanning van 100 kilo en twee meter lang , maar de boot is altijd zo te trimmen dat je met een lichtere bemanning ook mee kunt.
4. Wij van Javelin adviseren Javelin !
Ik denk dat je het het beste zelf kunt ervaren door onze promotieboot voor een evenement te reserveren en mee te doen.
5. We varen regelmatig evenementen met de FD zoals de North sea Regatta en de snelste javelins halen de langzaamste FD’s meestal in als ze voor ons starten .
6. Kijk bij de uitslagen op de site en oordeel zelf. Er zijn drukke en minder drukke wedstrijden , maar ook bij de wedstrijden met 6 of 8 boten moet je van goede huize komen om te winnen denk ik.
1.Goede zeilers kunnen in oudere boten goed presteren, anderen waaronder ik zeilen ook in snelle boten niet vooraan. Als je kijkt naar de uitslagen van de EK ’s op de site kun je het zelf zien.Over het algemeen willen we in de klasse organisatie voorkomen dat het zeilen een financieele wedloop wordt,
doorom zijn bepaalde zeildoeken en -vormen verboden evenals een koolstof mast.
Juist.... Als ik mezelf onbescheiden als voorbeeld mag nemen: 4e op de NSR en 4e op het NK met een boot waar al 25 jaar keihard (letterlijk ) mee wedstrijd wordt gezeild. Dat bewijst wel een beetje dat een splinternieuwe boot geen must is. Oude voldoen prima.
Allerbeste voorbeeld zijn natuurlijk de 6-voudig europees kampioenen Jan en Jens, die 25 jaar in dezelfde boot hebben gevaren. Helaas hebben die nu wél een nieuwe :-(
2. Na nummer 550 zijn de boten sandwich gebouwd daarvoor niet. Ik zou letten op de stijfheid van de romp, bevestiging van het deksel op de zwaardkast, kwaliteit van zwaard en mast en bootinrichting.
Helemaal waar. Het beste is, om een boot die je op het oog hebt eens te laten bekijken door iemand die er verstand van heeft, dan kan je gericht kijken. Er zijn veel kleine details die best verschil maken.
3. Hangt uiteraard af van de weersomstandigheden, er varen veel javelins met vrouwelijke bemanning die niet zwaar zijn. Het voordeel boven de FD is dat de genua ook voor vrouwen te hanteren is. met veel wind heb je natuurlijk voordeel met een bemanning van 100 kilo en twee meter lang , maar de boot is altijd zo te trimmen dat je met een lichtere bemanning ook mee kunt.
:-) Een Javelin is in principe redelijk gemakkelijk te zeilen, maar als je het nét verkeerd doet, ben je de klos....
4. Wij van Javelin adviseren Javelin !
Ik denk dat je het het beste zelf kunt ervaren door onze promotieboot voor een evenement te reserveren en mee te doen.
stuur maar en mail naar: promotieboot@javelin.nl
5. We varen regelmatig evenementen met de FD zoals de North sea Regatta en de snelste javelins halen de langzaamste FD’s meestal in als ze voor ons starten .
6. Kijk bij de uitslagen op de site en oordeel zelf. Er zijn drukke en minder drukke wedstrijden , maar ook bij de wedstrijden met 6 of 8 boten moet je van goede huize komen om te winnen denk ik.
Gemiddelde is al jaren 10 boten per evenement, met een paar vaste uitschieters naar 15-20 boten.
[/quote1267631708]
Harry solliciteert steeds nadrukkelijker naar de baan van PR-manager van de Javelin :-D
Gr, Arent
[Arent heeft dit bericht voor het laatst bewerkt op 14 jaar, 8 maanden terug.]Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk
Dank voor jullie uitgebreide reactie; informatief en het maakt me enthousiast. Heb het vermoeden dat het naast hard zeilen ook een club is die veel lol met elkaar heeft na het zien van enkele foto albums. Ook belangrijk! Dit is niet in alle klassen het geval....
Wat me zeker aanspreekt is het feit dat de Javelin klasse er geen is waar onbeperkt geëxperimenteerd wordt met materiaal; is natuurlijk leuk je boot door technisch vernuft net die kleine voorsprong te geven, maar kijk wat dit met de FD en 505 klasse gedaan heeft. In een boot onder de € 10000 kom je net kijken, om echt mee te kunnen komen zit je al snel in een carbon gevaarte van over de 20...
Ik heb enkele boten op Marktplaats gezien die misschien potentie hebben; een rode en een blauwe van 1400 en 1900. Zijn jullie op de hoogte van de geschiedenis van deze boten? Hebben deze potentie en zijn ze min of meer wedstrijdklaar?
Een keer gebruik maken van de promotieboot lijkt me een goed idee! Wanneer is de eerste wedstrijd dit jaar? Is het ook mogelijk om te bemannen bij iemand?
Tenslotte, waar is de vloot geconcentreerd?
Groeten,
Damon
Ik ben zéér geinteresseerd en als je nog wakker bent (het is juist voor 12-en) kun je me bellen op het nummer 0624491159. Voor een uur of 1 lig ik nog niet in bed.
[Damon4130 heeft dit bericht voor het laatst bewerkt op 14 jaar, 8 maanden terug.]
Heb je inmiddels al contact gehad met Tis?
Als we je nog ergens informatie kunnen geven laat het dan maar even weten.
Addict since 2000
Sailed NED268, NED508, NED576