schietboom systeem

124
16 Berichten
Ik ben op dit moment bezig een schietboom systeem te installeren op de Javelin. Alleen kwam er een vraag naar boven drijven:
- Hoe blijft de boom netjes langs de giek hangen als hij niet gebruikt wordt. Want als hij uit staat, lijkt me dat de ophouder langer moet zijn dan ’in ruststand’ Ik zie mezelf namelijk niet iedere keer de ophouder vieren en aan te trekken.


het gat bovenin je mast waar de ophouder doorheen gaat, verhogen met ongeveer een meter, en je bent klaar

een echte zeilboot is wit van kleur
153
Janjama
241 Berichten
Hoi, stuur maar een mailtje naar mij.
Stuur ik een tekening op.

Gr Jan

xyz
3
Arent NED576
332 Berichten

het gat bovenin je mast waar de ophouder doorheen gaat, verhogen met ongeveer een meter, en je bent klaar

Hi,
Dat klopt wel, maar het is niet de hele oplossing die Jan-Hendrik bedoelt.

Zelfs als je het blok van de ophouder boven de zaling monteert en de ophouder aan het eind van de boom, komt de boom nog steeds naar beneden als hij langs de giek hangt.

Bij mijn boot is dit ’op zijn engels’ opgelost (hoe kan het ook anders wink ): Knoop een stuk elastiek aan het eind van de spiboom. trek in ’ruststand’ de boom omhoog met dit elastiek en knopp het vast aan de ophouder zelf. Als je de boom schiet, rekt het elastiek een beetje en wordt de ophouder dus een beetje langer. Probleem opgelost.
Hieronder een fotootje:

Bij de pijl zie je dat er een lus in de boomophouder zit, dit komt, omdat het elastiek de boom iets omhoog trekt. Bij ons werkt het super!



Gr, Arent

[Arent heeft dit bericht voor het laatst bewerkt op 13 jaar, 5 maanden terug.]
Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken