Wedstrijdbepalingen MKE Makkum 2011

283
4 Berichten
Watersport Vereniging Makkum Multiklasse Evenement 2011

18 & 19 juni 2011
Organisatie: Watersportvereniging Makkum

Bestuur Watersport Vereniging Makkum Clubhuiscommissie
Auke van Dijk voorzitter Lia Amels voorzitter
Jan de Vries havenzaken Annie Gemser
Gerben van der Veen secretaris/vice voorzitter Diana Amels
Klaas de Boer penningmeester Joke van der Veen
Johannes van der Meulen Jasper de Vries
Diana Amels Arentje Poog
Sjirry Kooistra

Havenmeester

Pieter Poog telefoonnr: 0515 23 1408 Assistent Havenmeester: Henk Gemser

Wedstrijdcommissie

Johannes van Dijk wedstrijdleider (tel:0651504670) Theo van Berkum
Ate van der Veen secretaris Hans Oldenburger
Cees Amels voorzitter Leendert Klein
Gerben van der Veen Freddie Groen
Wytske Oldenburger Jan de Vries

Protestcommissie

Harry Klein voorzitter
Willem Amels
Geert Marks


Watersport Vereniging Makkum
Multiklasse Evenement 2011

WEDSTRIJDBEPALINGEN

1.
REGELS
1.1*
De wedstrijdserie is onderworpen aan de Regels 2009-2012 zoals gedefinieerd in de Regels voor Wedstrijdzeilen.

.

1.2*
De bepalingen van het Watersportverbond zijn van toepassing.

1.3*
Het ’Reglement voor Kampioenschappen Zeilen en Surfen’ is van toepassing

1.4
Er zijn geen klassenvoorschriften gewijzigd.

1.5
Ingeval van strijdigheid tussen talen zal de Engelse tekst voorrang hebben (indien van toepassing).

2
MEDEDELINGEN AAN DEELNEMERS

Mededelingen aan deelnemers zullen worden vermeld op het officiële mededelingenbord dat is geplaatst links van de
ingang van het clubhuis van de WVM (aan de kanaal zijde)

3.
WIJZIGINGEN IN DE WEDSTRIJDBEPALINGEN
Iedere wijziging van de wedstrijdbepalingen zal worden bekend gemaakt vóór 9.00 uur op de dag dat deze van kracht
wordt, behalve dat iedere wijziging in het schema van de wedstrijden zal worden bekend gemaakt vóór 20.00 uur op de
dag voordat deze van kracht wordt.

4.
SEINEN OP DE WAL
4.1
Seinen op de wal zullen worden getoond aan de vlaggenmast voor het clubhuis van de WVM (aan de kanaal zijde)
4.2 Wanneer vlag OW getoond wordt op de wal, wordt ’1 minuut ’ vervangen door ’niet minder dan 60 minuten ’ in
wedstrijdsein OW.
4.3
Wanneer vlag Y wordt getoond aan de wal is regel 40.1 van toepassing zolang de boot zich op het water bevindt. Dit
wijzigt de Inleiding van Deel 4.

5
PROGRAMMA VAN WEDSTRIJDEN

1e Waarschuwingsseinen zaterdag 18 juni 2011

Klasse Wedstrijd 1 Wedstrijd 2 Wedstrijd 3
Javelin 11:25 uur z.s.m. z.s.m.
Laser 2 11:30 uur z.s.m. z.s.m.
Spanker 11:35 uur z.s.m. z.s.m.
Vaurien 11:40 uur z.s.m. z.s.m.

1e Waarschuwingsseinen zondag 19 juni 2010

Klasse Wedstrijd 1 Wedstrijd 2 Wedstrijd 3
Javelin 09:55 uur z.s.m. z.s.m.
Laser 2 10:00 uur z.s.m. z.s.m.
Spanker 10:05 uur z.s.m. z.s.m.
Vaurien 10:10 uur z.s.m. z.s.m.

6* KLASSENVLAGGEN

Klasse Klasse vlag
Javelin Vlag “Q”
Laser 2 Vlag “R”
Spanker Vlag “T”
Vaurien Vlag “W”


7
WEDSTRIJDGEBIED

Addendum A toont de plaats van het wedstrijdgebied.

8
DE BANEN

8.1
De tekeningen in Addendum B tonen de banen en bij benadering de hoeken tussen de rakken, de volgorde waarin de
merktekens moeten worden voorbijgevaren en de kant waar elk merkteken moet worden gehouden.
8.2
Niet later dan het waarschuwingssein zal het wedstrijdcomité de kompaskoers van het eerste rak bij benadering
aangeven.

9
MERKTEKENS

9.1
Merktekens 1, 2, 3 en 4 zijn oranje cilinders en voorzien van het boei nummer. Boei 5 is een gele boei.
9.2
Nieuwe merktekens zoals beschreven in bepaling 12.1 worden vervangen door een geel bolvormig merkteken.
9.3
Merktekens van de start: zie 11.2. Merktekens van de finish zie 13.
9.4
Een boot van het wedstrijdcomité die een koersverandering aangeeft is een merkteken zoals beschreven in bepaling
12.2.

10
SPARE

11
DE START

11.1
Wedstrijden zullen worden gestart volgens regel 26 met de volgende aanvulling:
Een attentiesein (vlag F met één geluidssein) gegeven worden 5 minuten vóór het waarschuwingssein van de eerste
klasse die start.. Vlag F zal worden gestreken één minuut vóór het waarschuwingssein met één geluidssein. Dit wijzigt
regel 27.1.

11.2
De merktekens van de startlijn is een rode drijver (Outer distance mark) van ca 0.8 meter diameter en de mast met de
verenigingsvlag van het startschip.
11.3
Boten waarvoor het waarschuwingssein nog niet is gegeven moeten het startgebied vermijden.
11.4
Een boot die later start dan 4 minuten na zijn startsein zal de score DNS krijgen. Dit wijzigt regel A4.
11.5
Wanneer gedurende de twee minuten vóór zijn startsein enig deel van de romp, bemanning of uitrusting van een boot
aan de baanzijde van de startlijn is, zal het wedstrijdcomité vlag V tonen. Deze zal worden getoond totdat alle boten
geheel naar de startzijde van de startlijn zijn gezeild, maar niet na het startsein.
11.6
Op zondag wordt er na 15:00 uur geen waarschuwingsseinen meer gegeven.

12
WIJZIGING VAN HET VOLGENDE RAK VAN DE BAAN

12.1
Om het volgende rak te wijzigen zal het wedstrijdcomité een nieuw merkteken leggen (of de finishlijn verplaatsen) en,
zo snel als praktisch mogelijk is het oorspronkelijke merkteken verwijderen. Wanneer bij een volgende wijziging een
nieuw merkteken wordt vervangen zal het worden vervangen door het oorspronkelijke merkteken.
12.2
Vlag G, eventueel met klassenvlag, geeft aan dat men direct moet doorvaren naar de finish. Waarbij het
finishrak gerespecteerd moet worden, dus vanaf boei 5 (geel) naar de finishlijn.

13
DE FINISH

De finishlijn zal liggen tussen het finishschip met blauwe vlag en een staak met een blauwe vlag. Zie ook aanhangsel B.

14
STRAFSYSTEEM

14.1
Voor alle klasse(n) zijn regels 44.1 en 44.2 gewijzigd zodat maar één ronde, inclusief één maal overstag gaan en één
gijp vereist is.
14.2
Zoals beschreven in regel 67 mag een protestcomité, zonder verhoor een boot straffen die regel 42 heeft overtreden.

15
TIJDSLIMIETEN

15.1
Er zal naar worden gestreefd de wedstrijden tussen circa 60 en 90 minuten te beëindigen.
15.2
Als geen boot merkteken 1 heeft gepasseerd binnen 30 minuten zal de wedstrijd worden afgebroken.
15.3
Boten die niet finishen binnen 15 minuten nadat de eerste boot de baan heeft gevaren en is gefinisht, zullen de score
DNF krijgen. Dit wijzigt regel 35 en A4.

16
PROTESTEN EN VERZOEKEN OM VERHAAL

16.1
Indien een deelnemer wil protesteren op basis van de regels van Deel 2, dan dient deze dit nadrukkelijk kenbaar te
maken bij het finishschip.
16.2
Protestformulieren zijn verkrijgbaar bij het wedstrijdkantoor. Protesten moeten daar worden ingeleverd binnen de
protesttijd limiet.
16.3
Voor iedere klasse is de protesttijdlimiet 75 minuten nadat de laatste boot gefinisht is in de laatste wedstrijd van de dag.
Dezelfde protesttijd limiet is van toepassing op alle protesten van het wedstrijdcomité en protestcomité betreffende
incidenten die zij waarnemen in het wedstrijdgebied en op verzoeken om verhaal. Dit wijzigt regels 61.3 en 62.2.
16.4
Mededelingen zullen worden getoond binnen 30 minuten na de protesttijd limiet om deelnemers op de hoogte te
brengen van verhoren waarin zij partij zijn of zijn genoemd als getuigen. Verhoren worden gehouden in de jurykamer,
naast de ingang van het clubhuis van de WVM. Aanvangstijden zullen zo snel als mogelijk na de protestlimiet bekend
worden gemaakt op het mededelingenbord.
16.5
Mededelingen over protesten door het wedstrijdcomité of het protestcomité zullen worden getoond om boten op de
hoogte te brengen op grond van regel 61.1(b).
16.6
Een lijst van boten die op grond van bepaling 14.1 hebben erkend regel 42 te hebben overtreden of zijn uitgesloten
door het protestcomité zal worden getoond vóór de protesttijd limiet.
16.7
Overtreding van de bepalingen 11.3, 18, 19.2, 22, 23 en 24 zullen geen grond voor een protest zijn door een boot. Dit
wijzigt regel 60.1(a) Straffen voor deze overtredingen kunnen lager zijn dan uitsluiting als het protestcomité dat beslist.
16.8
Op de laatste dag van een evenement moet een verzoek om heropening worden ingediend
(a) binnen de protesttijd limiet als de partij die heropening vraagt de vorige dag op de hoogte was van de beslissing;
(b) niet later dan 30 minuten nadat de partij die om heropening vraagt op de hoogte was gebracht van de beslissing op
die dag. Dit wijzigt regel 66.

17
SCOREN

17.1
Vier wedstrijden moeten zijn voltooid om de serie geldig te maken.
17.2
(a) Wanneer minder dan 5 wedstrijden zijn voltooid zal de seriescore van een boot het totaal zijn van zijn
wedstrijdscores.
(b) Wanneer van 5 tot 6 wedstrijden zijn voltooid zal de seriescore van een boot het totaal zijn van zijn wedstrijdscores
met aftrek van de slechtste score.

18
VEILIGHEIDSVOORSCHRIFTEN

18.1
Veiligheidssysteem WVM: tally systeem
18.1.1.
Iedere deelnemer (persoonlijk door de stuurman of de bemanning) moet bij vertrek uit de haven zijn of haar tally
ophalen en tijdens de wedstrijden in zijn/haar bezit houden.
18.1.2.
Bij terugkeer in de haven moet de tally direct weer opgehangen worden op het tallybord
18.1.3.
De deelnemers kunnen vertrekken nadat het startschip is vertrokken en 2 geluidssignalen heeft gegeven.
18.1.4.
Het tallybord hangt in de ingang van het WVM clubhuis.
18.1.5.
Het tallynummer komt overeen met het tallynummer op de deelnemerslijst
18.2
Een boot die zich terugtrekt uit een wedstrijd moet het wedstrijdcomité zo snel mogelijk op de hoogte brengen.

19
VERVANGING VAN BEMANNING OF UITRUSTING

19.1
Vervanging van deelnemers zal niet worden toegestaan zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van het
wedstrijdcomité.
19.2
Vervanging van beschadigde of verloren uitrusting zal niet worden toegestaan tenzij goedgekeurd door het
wedstrijdcomité. Verzoeken om vervanging moeten worden gedaan aan het comité bij de eerste redelijke gelegenheid.

20
UITRUSTING-EN METINGCONTRLES

Een boot of uitrusting kunnen te allen tijde worden gecontroleerd op het voldoen aan de klassenvoorschriften en
wedstrijdbepalingen. Op het water kan een boot door een meter van het wedstrijdcomité worden opgedragen om
onmiddellijk naar een aangewezen plaats voor inspectie te gaan.

21 OFFICIËLE BOTEN

Officiële boten voeren een RC vlag of een WVM vaantje of WVM vlag.

22
HULPSCHEPEN

Teamleiders, coaches en andere hulpkrachten moeten buiten de gebieden waar boten wedstrijdzeilen blijven, van het
moment van het voorbereidingssein voor de eerste klasse totdat alle boten zijn gefinisht of het wedstrijdcomité het sein
voor uitstel, algemene terugroep of afbreken geeft.

23
EIGEN VEILIGHEID EN VERANTWOORDING: DRIJFVERMOGEN

De WVM wil een ieder erop wijzen dat iedere deelnemer zijn/haar boot heeft voorzien van voldoende grote en
deugdelijke waterdichte luchtkasten en of goed bevestigde luchtzakken. Deze regel geldt voor alle
deelnemende schepen. ONDERSCHAT HET IJSSELMEER NIET!! Er kan op gecontroleerd worden en bij
afwijkingen kunnen er gevolgen zijn voor deelname aan de wedstrijden.

24
SPARE

25
RADIOCOMMUNICATIE

Terwijl hij wedstrijd zeilt mag een boot noch radiosignalen uitzenden noch radioberichten ontvangen die niet
beschikbaar zijn aan alle boten. Deze beperking is ook van toepassing op mobiele telefoons.

26
PRIJZEN

Prijzen worden verzorgd door de klassenorganisaties.

27
AFWIJZING VAN AANSPRAKELIJKHEID

Deelnemers nemen geheel voor eigen risico deel aan de wedstrijdserie. Zie regel 4, Besluit om wedstrijd te zeilen. De

organiserende autoriteit accepteert geen enkele aansprakelijkheid voor materiële schade of persoonlijk letsel of dood

veroorzaakt in samenhang met of voor, gedurende of na de wedstrijdserie.

28
VERZEKERING

Elke deelnemende boot moet verzekerd zijn voor wettelijke aansprakelijkheid met een minimum bedrag van Euro

500.000 per evenement of het equivalent daarvan.

29
PARKEREN

Trailers kunnen op het terrein van de WVM worden gestald en auto’s dienen in de parkeervakken op het parkeerterrein
bij de piramide te worden geparkeerd.
LET OP: de politie kan erg fanatiek zijn met het uitschrijven van bonnen.


30
KAMPEREN

Eventueel kan er gekampeerd worden op het terrein van de WVM, echter alleen met toestemming van de
havenmeester en voor zover er plaats is. Melden en betaling in het clubhuis van de WVM.




Watersport Vereniging Makkum Multiklasse Evenement 2011

ADDENDUM A WEDSTRIJDGEBIED


A1 Het wedstrijd gebied bevindt zich op het IJsselmeer ten zuidwesten van Kornwerderzand en tussen de Afsluitdijk en het
Friese Vaarwater vanaf Kornwerderzand. (ongeveer in de aangegeven cirkel)
WAARSCHUWING!
Tussen de haven van de WVM en lichtboei MA5 en ton MA4 op het IJsselmeer wordt u aangeraden binnen de lijn van
de betonning te blijven!
Buiten de betonning is het zeer ondiep!
A2 Varend van en naar het wedstrijdgebied geldt het vaarreglement. Ook bij ontmoetingen met normale vaart op het
IJsselmeer tijdens de wedstrijden geldt het vaarreglement. (BPR)
A3 afstand van de haven naar wedstrijdgebied is ca. 4000m.

ADDENDUM B TE VAREN BANEN

Javelin Start 1-2-3-2-3-2-3-5-Finish Spanker Start 1-2-3-2-3-5-Finish
Laser 2 Start 1-2-3-2-3-5-Finish Vaurien Start 1-4-1-2-3-5-Finish



3
Arent NED576
332 Berichten
Hi,

Er staan nog maar 5 boten ingeschreven. Klopt dat wel?

Wij waren in ieder geval nog van plan te komen. Net te laat met aanmelden wink

KOmen er nog meer?

Gr, Arent

Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink
114
Harry NED557
141 Berichten
Joos en ik willen ook komen in de 557 , maar als het inderdaad windkracht 5 wordt weet ik niet of we wel het water opgaan samen.

114
Harry NED557
141 Berichten
Joos en ik willen ook komen in de 557 , maar als het inderdaad windkracht 5 wordt weet ik niet of we wel het water opgaan samen.

114
Harry NED557
141 Berichten
Joos en ik komen ook in de 557 , maar als het inderdaad windkracht 5 wordt weet ik niet of we wel het water opgaan samen.

3
Arent NED576
332 Berichten
jaja, rustig maar.

Goed dat je komt, maar..... Het gaat idd flink waaien:

[blockquote]Piet zegt:

Zaterdag 18 juni

Zomerstorm

Zaterdag krijgen we een zomerstorm. Veel bewolking en urenlange regen. De temperaturen komen te liggen tussen 16 en 18 graden. De zuidwestenwind boven land: (vrij) krachtig tot hard, aan de kust zuidwesterstorm.
Een waarschuwing voor verkeer en watersport!

Bron: http://www.pietsweer.nl/
[/blockquote]

Dat ziet er dus niet goed uit :-(

Gr, Arent

Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken