Mast plaatsen

220
razor9063
42 Berichten
Hoe plaatsen jullie de mast? ik doe het in mn eentje als de boot in het water ligt.

kan het ook als ze nog op de trailer staat? en hoe?

161
Fred NED550
54 Berichten
Zelf doe ik het altijd als de boot nog op de trailer staat, kunnen er ook geen ringetjes e.d. in het water vallen.....!D
Er zijn mensen die hem van naast de boot erin zetten, zelf sta ik altijd in de boot en til hem er dan in. Ik gebruik de spi-val om de mast in te laten "hangen" zodat ik de verstaging kan vastmaken. Daarna het fok hijsen en dat staat alles. Als je een strut hebt (mastdrukker vanaf het voordek) dan fungeerd die als stooper en heb je de spi-val niet nodig.

Ik vind het overigens knap dat het je lukt om de mast erop te zetten als de boot al in het water ligt, alles is dan zo instabiel.

Snow could be Yellow.....!:?
220
razor9063
42 Berichten
valt mij mee. maar je gaat dan in de boot staan als hij nog op trailer staat? dat kan hij hebben?

161
Fred NED550
54 Berichten
In principe wel, ik heb het met alle boten gedaan dit ik heb gehad en vele anderen doen het ook.

Snow could be Yellow.....!:?
220
razor9063
42 Berichten
als ik de mast plat op de boot leg dan kan ik de voorstag met fok vast vastmaken, deze kan ik dan met 1 hand aantrekken als ik de mast in de voet heb gezet. kwa wankel. dat valt wel mee (als je niet teveel wind over je heen krijgt)

3
Arent NED576
332 Berichten
Hi,

Probeer maar eens je mast op te tillen terwijl je hem rechtop houdt. Gaat prima. Een hand 50 cm boven de voet en de andere hand op giekhoogte ongeveer.
Als je dat voor elkaar krijgt, kan je de mast ook in de boot neerzetten. Even oefenen, maar het gaat prima.
Als je dat niet vertrouwt, zet je de mast even naast de boot, stapt in (een handje bij de mast) en dan til je hem alsnog over de rand.
Als je dit in je eentje doet, is het wel handig als je snel iets vast kunt zetten. Ik heb een strut, dus die doet het zware werk, als je onderwanten gebruikt is het slim om eerst je spinakerval aan e punt te knopen en daarmee je mast overeind te houden. Daarna zet je de wanten vast en hijs je de fok.

Snap je het nog? misschien wordt het tijd voor een instructiefilmpje wink

Overigens doe ik de mast van buitenaf als de bot op de strandtrailer staat. Als hij nog op de wegtrailer staat vind ik het nét iets te hoog en stap ik meestal in.

In het water heb ik nog nooit geprobeerd, ik hou niet van zwemmen :-D

gr, Arent

Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken