vastzetten zwaard Javelin

285
5 Berichten
Hallo,

In het voorjaar heb ik de Javelin H192 gekocht.
Fantastisch bootje en ik wil er graag verder mee.
Op een lekkere dag zeil ik met 3 (kleine) kids en hond het veluwe meer rond en met hardere wind met vrouwlief in de trapeze..(zonder kids en hond) gewoon super!!
Maar: Er moet nog wel e.e.a. aan gebeuren..zoals:

Ik heb een gaatje in mijn zwaardkast (er dwars doorheen, moet waarschijnlijk een bout door?), nooit op gelet, maar nu begint ie daar te lekken, bleek aan beide kanten een sticker te zitten..

Het gaatje zit redelijk vooraan de zwaardkast (door de gehele zwaardkast), op ongeveer 15 cm boven de bodem.

Vraag dus: Moet ik daar een bout doorheen doen en ook door het zwaard en zet ik daarmee het zwaard op z’n draaipunt vast? En hoe voorkom ik wateroverlast (toch geen kit hoop ik?)?

Verder nog een vraag:
Kuipers Nautic heeft de intensie om dekzeilen voor de Javelin te gaan maken tegen een lage kostprijs (of is dit vloeken in de kerk?). Ik moet de maten van de boot doorgeven zodat ze het dekzeil kunnen gaan maken. Heeft iemand de maten van de boort paraat?




Alvast bedankt.

Bert Broekema
(bert punt broekema at hotmail punt com)

3
Arent NED576
332 Berichten
Eeeh Bert...

Allereerst van harte welkom. Geweldig dat je zoveel plezier aan je Javelin beleeft.

Maar hoe zit je zwaard nu vast????? Als je nu een gat hebt, zonder bout, dan zou het zwaard gewoon uit de kast moeten vallen, en dat heb je kennelijk niet beleefd wink

Normaal gesproken zit er idd een bout, door en door. Meestal met een paar rubber ringen om de ergste lekkage te voorkomen, maar vaker lekt het evengoed wel.
Sommige enthousiastelingen kitten en smeren er vrolijk op los, maar dan is het losmaken van je zwaard wel een heel gedoe (ook al hoeft dat niet vaak).
Heb je misschien een paar fotootjes?

Wat dekzeilen betreft; meeste zeilmakers nemen ter plaatse de maten op enmaken dan hun mallen. Omdat alle Javelin-rompen gelijk zijn, is dat een eenmalige klus die ook voor jouw zeilmaker wel uit zou moeten kunnen.

Gr, Arent

Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink
285
5 Berichten
Arent,

Mijn boot ligt in het water...dus zinkt die (vanwege het "lek" ligt ie nu op de wal..).
Ik had geen trailer, vandaar.
Maar het zwaard zat inderdaad los, was geen probleem, zwaard bleef goed zitten.
Alleen linksboven het zwaard zit een gat (redelijk groot, ongeveer 3 a 4 cm) en daaraan zit een geplastificeerd stuk ijzerdraad waar 2 touwtjes aan zitten, waarschijnlijk om zwaard te laten zakken\omhoog te halen
Het lijkt me dat de bout daar nier door hoort.
Een ander gat zit er niet.
Moet er een gat in het zwaard geboord worden?
Wat betreft Nautix: is wel een stukkie goedkoper denk ik, dekzeil wordt in China gemaakt.

Ik hoor graag van je.

Gr,
Bert

voordat iedereen valt over china, er komen ook heel goede scooters vandaan... (ik zal geen website pluggen ;-) maar ook hele slechte....

Wel even voordat je een containertje met een paar 1000 stuks laat overkomen, is mijn advies

een echte zeilboot is wit van kleur
285
5 Berichten
Ik imporeteer ze niet hoor..was als tip bedoeld voor de wat minder bedeelden onder ons die niet 400 euro voor een dekzeiltje kunnen trekken. wink

3
Arent NED576
332 Berichten
Hey Bert,

De Javelin heeft een draaibaar midzwaard zoals dat mooi heet. Dat betekend dat er inderdaad een extra gat in het zwaard geboord moet worden. Neem een bout die strak past in de gaten in je zwaardkast en boor hiervoor een gat in je zwaard. Dit is wel even een secuur werkje, helaas weet ik niet precies de afmetingen. Verder doe je aan weerszijde een sluitring en een rubberring (de ringen van de Grolsch beugeltjes werken perfect). Een betere oplossing is om een bus in het zwaard te plaatsen die een fractie uitsteekt. Op die manier kun je de bout goed aandraaien maar heeft het zwaard voldoende speling om te kunnen draaien.

Succes ermee

Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken