Klusboot

399
24 Berichten
Beste forumleden,
Sinds gisteren ben ik in het bezit van de NED175. Ingeruild met een Simoun 485, wat een heerlijke boot is, maar die wel een aantal nadelen heeft t.o.v. de Javelin. Met name om de stijfheid schijnt de Javelin geroemd te worden. Jullie zijn de kenners en zullen het weten. Vrij impulsief geboden op een boot zie foto, zonder hem echt goed gezien te hebben.
En bij nader inzien moet er wel het een en ander aan gebeuren. Ik zal dus regelmatig mijn vragen op het forum stellen en dus meestal in deze categorie "klussen".
Grootste schadepost totnutoe: gebroken zalinghuis. Hoe is het mogelijk, zou je zeggen? De vorige eigenaar heeft hem houtje-touwtje gerepareerd, maar dit lijkt slechts tijdelijk afdoende. De popnagels zitten allemaal nog op hun plek, maar er loopt een verticale scheur over het brede deel aan de voorkant van de mast. Heeft iemand tips?
Ik ga jullie niet vermoeien met wat er nog meer allemaal aan mankeert. Eerst maar eens kijken hoever ik zelf kom.


Groet
Bart

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal
399
24 Berichten
Na aanvankelijke kater over de beschadiging aan het zalinghuis, toch weer erg blij met de boot die nu bijna helemaal gepoetst is en staat te glimmen. Op de site zie ik een foto (bij Javelin in beeld) en vraag me af dit misschien mijn boot is. Rode romp, cremekleurig dek en ook de beugel op het voordek voor de chute is dezelfde als op de foto. Of werden er meerdere van deze versies gemaakt?
Tja, die mast... ik vermoed dat deze een keer is mishandeld bij het lostrekken uit de modder. Niet alleen het zalinghuis is kapot, ook staat het onder het dek scheef naar 1 kant, is de rechterzijstag losgeweest van de zaling en met tape teruggezet. Ook is de luchtkast rechts lek, op de aansluiting met de bodem van de kuip. Je zou toch zeggen dat dat allemaal sterke punten zijn.
Of is het niet zo uitzonderlijk?
Ik krijg graag advies van jullie.
Moet ik naar een andere mast omkijken en zo ja heeft er iemand nog een mast (en giek) te koop? De mast van mijn Simoun is 6,95 m en flexibel en zou er misschien ook wel oppassen. Of is dat vloeken in de kerk (van de klasse bedoel ik)?
Is de luchtkast van binnenuit te repareren, dat lijkt me namelijk het mooist.
Groet
Bart

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken