NED 175 is varende!

399
24 Berichten
Gisteren de boot ten doop gehouden. Een groot verschil met de Simoun.
Heel snel in plane. Klopt het dat door het omhoog komen van het voorschip de boot lijgierig wordt als je de fokspanning niet aanpast. Ik kon de boot niet meer laten loeven. Nu moet ik er bij zeggen dat er nog helemaal niets is getrimd.
Ik heb even gauw een checklist gemaakt met minstens 25 uit te voeren klusjes. Het daat voornamelijk om de inrichting en de voering van de trimlijnen. Er is in het verleden wedstrijd mee gevaren maar de laatste jaren niet meer. Er zitten nog allerlei klemmetjes op en doorvoeren die niet meer worden gebruikt. Eerst maar eens een basale vraag: als ik een blokje wil aanbrengen, kan ik dan zomaar ergens in het polyester schroeven of moet dat op een bepaalde manier? Ik wil niet door de romp of het dek gaan natuurlijk. Waar zijn die katrolletjes voor die langs de bodem naar de voorzijde van de zwaardkast lopen?
In de bijlage een paar foto's:

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal
399
24 Berichten
Waar zijn die katrolletjes voor die langs de bodem naar de voorzijde van de zwaardkast lopen?
In de bijlage een paar foto's:

Deze bedoel ik.

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal
Hallo Bart,

Veel boten hebben de volgende lijnen als trimlijnen naar de tussenbank lopen:
- cunningham, gesplist naar SB en BB
- onderlijkstrekker, gesplitst naar SB en BB
- mastdrukker of onderwant, gesplitst naar SB en BB
- barberholer SB en barberholer naar BB
- fokschootblok trimlijn SB en BB.

Het aanbrengen van blokken e.d. moet met enig beleid, alleen vastzetten in polyester is onvoldoende.

Het beste kan je nog een keer komen kijken en afkijken bij een wedstrijd, a.s. weekend in Wanneperveen of een afspraak maken met de dichtsbijzijnde javelinzeiler.

Wardo

399
24 Berichten
Hallo Wardo,

Ik ben er gisteren inderdaad achtergekomen en heb de splits voor de Cunningham en onderlijnstrekker gemaakt. Alleen nog even nieuwe lijnen aanschaffen, deze waren echt versleten. Bij mijn boot zitten de clamcleats op de schuine binnenzijde van de kuip 4 aan elke kant. Is er ook een te gebruiken om de lijn van de overloop in vast te zetten? DIe witte klemmen op de foto zijn kapot en hebben volgens mijn geen functie meer.

Wat is het verschil tussen de barberholer en de fokschootbloktrimlijn (is die onderste clamcleat op de foto daarvoor)?

Ik kom zeker een keer kijken en probeer een van jullie evenementen in mijn agenda te zetten.

Vandaag deden voor het eerst weer aan een clubwedstrijd (SW) mee. Eerste race ging prima nog niet veel wind en zoon van 15 in trapeze en in planee. We voeren lekker hoog naar de eerste boei en liepen de ervaren Lasers er gemakkelijk uit.
In de de tweede race ging het harder waaien en hielden we de boot niet goed meer, o.a. omdat de klem van de fokschoot kapotsprong. Vanaf toen was het huilen met de kraan open. Geeft allemaal niks, we weten weer wat er aangepast moet worden.
Alleen nog een vraag: bij het vervangen van het fokschootblok is het een goed idee om naar in de boot (op de doft) te verplaatsen samen met de rail voor het leioog? Ik hoorde dat Arent hier consoles voor maakt. Wat is hier het voordeel van?

Groet

Bart

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken