Roerblad maken

401
5 Berichten
Hoi allemaal,

Gisteren is mijn roerblad afgebroken tijdens een goede windvlaag.
Ik wil nu zelf een nieuw gaan maken maar vraag me af of er door de jaren heen verbeen aan het roer zijn aangebracht.
Het roerblad dat ik nu heb is aan de boven en onderkant even breed. Gemaakt van (lijkt op mahonie) multiplex met een epoxy/glasvezel laag eromheen.
Het viel me tijdens het varen op dat het blad bij hogere snelheden de neiging had om omhoog te komen.

Ik heb op het forum gelezen dat er nu ook roerbladen zijn die naar onder toe smaller worden.
Wat is aan te bevelen bij het maken van een nieuw blad en is er eventueel een bouwtekening voorhanden met de afmetingen van de huidige javelin roerbladen?

Alvast bedankt!
Groet


399
24 Berichten
Hallo Laurens,

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als jij. Mijn roerblad is ook van multiplex min of meer een rechthoekige plank. Ik heb het zelf geprofileerd, Eerst over de lengte een lijn getrokken op 35% van de voorzijde. Aan weerszijde van deze lijn een vlak van 8 cm afgetekend. Dit vlak van 16 cm blijft ongeprofileerd.
Aan de voorkant van het blad blijft een een strook van 1,5-2 cm over die ik heb afgerond. Aan de achterzijde van het vlak een strook van 8 cm breed die naar de achterzijde van het blad is weggeschaafd. Daar is het blad dus slechts enkele mm's dik. Het dikste deel van het roerblad is ongeveer 20 mm.
Een eenvoudige manier om van een plank een roer te maken, maar of het werkt geen idee. Ik hoop er de trillingen die volgens mij door het roerblad worden gemaakt mee weg te werken.
Een lijn vanaf de voorzijde van het roerblad over de ronding aan de bovenkant en dan via een oog de hoek om over(de mijne is van hout) of door de helmstok, geleid, moet het roerblad omlaag houden. De lijn zit vast in een auto-release clamcleat, die moet losschieten bij vastlopen aan de grond.
Daar doe ik het voorlopig mee. Maar ik ben ook benieuwd naar de juiste afmetingen, materiaal en profilering. De informatie die op de Duitse site staat is erg gedailleerd, maar als je het kunt ontcijferen heb je blijkbaar wel het meest optimale stroomprofiel.
Ik neem aan dat het roer naar beneden toe smaller kan toelopen, zolang het oppervlakte maar gelijk blijft, en het blad dus langer moet worden. Of andersom: klopt het dat een langer, dieper stekend roer effectiever is, waardoor het oppervlak wellicht beperkt kan worden?

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal
38
122 Berichten
Hoi roerblad bouwers
Even een paar feitjes over roeren.
Bij een kort roer loopt de boot bij helling eerder uit het roer, bij een lang roer zit je eerder aan de grond.
Een vast roer heeft minder speling dan een klap roer (vroeg of laat ga je dit prefereren)
Trillingen in het roerblad komen door ongelijkheid in het profiel tussen linkerzijde en rechterzijde.
Multiplex is maar half zo sterk als massief hout, de dwars lagen voegen niks aan sterkte toe. Bovendien moet je een heel goeie watervaste kwaliteit nemen en die hebben ze niet in de buurt bouw winkel. Wel helpen de lijmlagen bij de profielcontrole links/rechts
Besluit je al direct om een paar lagen glasvezel om het roerblad heen te epoxeën bespaar dan op de houten kern, dus ook op het gewicht.
Mijn roerblad steekt 78 cm onder de boot uit en is 25 cm breed, dit is een werkend gemiddelde. De roerbreedte halveert vanaf het laatste 1/3e deel naar de punt.
Voor profiele even googlen op naca foils en neem dan de halve roerblad dikte als profiel maat.

Hou het bij je eerste roer simpel en goedkoop, zo gauw je hem klaar heb wil te toch een nieuwe bouwen. Gewoon omdat je je eigen fouten herkent en dat het stiekem leuk werk is. Twijfel je er aan of het wel zo leuk werk is dan durf ik het bijna niet te zeggen. Maar overweeg dan toch maar eentje te kopen. Geleidelijk gaat er best geld in zitten.

Ik wil niet te belerend over komen, maar de wereld van de doe-het-zelver is hard smiley
Tis

401
5 Berichten
Hoi Tis en dopje,

Ik heb er ondertussen een gemaakt van massief eikenhout (had nog een flink tafelblad liggen smiley )
Dat is wel wat zwaar maar voor mij prima om de eerste keer te proberen.
Ik heb het totale roerblad 105 cm lang gemaakt, 20 cm breed, en 22 mm dik.
Als profiel heb ik het naca 63a010 gebruikt. (Las in de javelin flits van maart 1984 dat dit profiel voorkomt dat het roer bij hoge vaarsnelheid omhoog komt)
Omdat dit een vrij dun profiel is heb ik de bovenste 5-7 cm tot aan de roerbevestiging het naca 0012 profiel gebruikt voor extra stevigheid omdat er hier veel kracht op het roerblad komt te staan.

Vervolgens heb ik het gelamineert met epoxy en keperweefsel. Dat ging best goed afgezien van de scherpe achterrand waar het weefsel niet strak omheen wilt. Heb daar nu twee latten met klemmen op gezet.
Dat staat nu te drogen daarna bijschuren en wat boot lak erop.

Ik ben benieuwd naar de vaar eigenschappen en degelijkheid.
Ik heb nog een extra plank om nog een roer te maken, dan ga ik verder met experimenteren en wil ik er een maken die zoals jij uitlegd smaller wordt naar beneden. Ik kan me voorstellen dat zo`n roerblad beter rechtblijft door de hogere waterdruk op een meter diepte.

Bedankt voor je reactie

Groetjes Laurens

399
24 Berichten
Hoi Tis en Laurens,

Mijn roerblad steekt slechts 65 cm onder de boot, is 24 cm breed x 14 mm en 14 mm dik.
Oppervlakte is dus 1560 cm2. Ik neem aan dat het oppervlak ongeacht lengte en breedte gelijk moet blijven of misschien minder mag bij een dieper stekend roer. ik heb er pas een paar keer mee gevaren maar mijn boot loopt idd uit het roer. Dus daar zal ik wat mee moeten. Maar eerst maar eens het water op en dan van de fouten (en hopelijk geen ongelukken) leren, want je zei het al:
"Hou het bij je eerste roer simpel en goedkoop, zo gauw je hem klaar heb wil te toch een nieuwe bouwen. Gewoon omdat je je eigen fouten herkent en dat het stiekem leuk werk is."

Groet
Bart (Dopje, dit is de naam van mijn oude boot, de nieuwe naam wordt onthuld als NED175 klaar is voor het echte werk, whatever that may be)

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken