Beantwoord Onzichtbaar repareren

399
24 Berichten
Mijn boot vertoont op verschillende plaatsen stressscheurtjes, parallel lopend en stervormig rondom gaatjes waar beslag zit. Ook heb ik op verschillende plaatsen beslag verwijderd. Hoe kan ik deze beschadigingen onzichtbaar repareren zonder dat ik de hele boot hoef over te schilderen?

Ik weet dat ik ze eerst moet uitfrezen met dremel, maar dan?
Kan ik epoxy plamuur gebruiken aangevuld met pigmentpoeder? Of is het toch beter om polyesterplamuur te gebruiken. Volgens mij heeft mijn boot (NED175) geen gelcoat, maar is de kleur aan het polyester toegevoegd. Kan dit kloppen?

Groet
Bart
Deze vraag is beantwoord door Arent. Bekijk het eerst volgnde bericht.

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal
3
Arent NED576
332 Berichten
discuss.answer Hi,

Onzichtbaar repareren van dat soort scheurtjes kan in theorie, maar het is monnikenwerk met weinig kans op een bevredigend resultaat wink

In de praktijk is het gemakkelijker en sneller om de scheurtjes open te frezen, te plamuren met epoxy en daarna alles over te schilderen. Maar dat wilde je nou net niet, geloof ik.

Alle Javelins zijn gebouwd met ingekleurde hars. Op die manier kan de eerste gelcoatlaag dunner zonder door te schijnen. Dat is lichter, maar op een oude boot zoals die van jou blijft er nog amper gelcoat over. Het laminaat zal er intussen hier en daar wel doorheen gaan schijnen.
Des te meer reden om eens helemaal te schilderen wink

Gr, Arent

Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink
399
24 Berichten
Hallo Arent ,

Overschilderen doe ik ik liever niet omdat ik dan alle beslag eraf moet halen om de hele boot te doen, dat lijkt me een helluva klus. Overigens met wel heel mooi resultaat als ik jouw fotoreportage van de renovatie van de oranje-paarse boot en de NED154 van Jan de Groot bekijk. Ik ga maandag even bij Polyservice langs die kunnen me misschien helpen kiezen van de juiste pigmentpasta's om te mengen met gelcoat repair. En anders is het maar zo en schilder ik de boot later ooit nog eens over.
Ben me nu aan het verdiepen in het aanleggen van het schietsysteem waarvan jij ook ooit een aantal foto's op Zeilersforum hebt geplaatst. Ik ga niet het spirosysteem gebruiken (veel te duur), maar een roterend blok met klem voor op de mast dat ook nog best prijzig is. Het is niet anders. Ik zal eens rondvragen op de Facebook pagina of iemand nog wat in de aanbieding heeft.
Jouw pootjes voor voor de fokkeklem werken heel prettig.
Na een wat onfortuinlijk begin (gezonken boot) zijn zoon Pim en ik lekker bezig met de boot en hebben onze eerste spi-ervaring met succes beeindigd. Strijken lukt nu zonder de lijhoek door het water te slepen door de boom iets langer te laten staan. Klemmen voor de loefschoot zitten erg onhandig, maar ik heb nog twee clamcleatjes voor bij het want die ik kan monteren.
Voor het monteren van het schietsysteem: is er nog een voorkeur voor monteren aan BB of SB? Ik zie hem meestal aan BB opgeborgen zitten, is daar een speciale reden voor?

Groet
Bart

zeilendstajenooitvoorpaalsteekdusmaarvanwal

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken