Vraag vanuit het gastenboek

Hoi,

Ik heb een al wat oudere javelin. Nu is er een stukje van mijn zwaard afgebroken, juist op het punt waar hij scharniert in de zwaardkast. Hierdoor schiet mijn zwaard steeds te gemakkelijk los. Betekent dit dat ik een nieuw zwaard moet kopen, of kan ik de inkeping wat dieper maken (toegestaan?) of is er misschien nog een andere oplossing? Graag jullie reactie. Alvast bedankt.

Remi

Addict since 2000
Sailed NED268, NED508, NED576
35
62 Berichten
Als het niet-technische deel van ons team, wil ik wel een voorzetje geven om jouw vraag te beantwoorden.

Als je een beetje handig bent, hoef je niet snel iets nieuws te kopen voor de javelin. Afbrekende stukken kunnen meestal goed worden vervangen door epoxy of polyster en glasvezelmatjes.

Ik kan geen goed beeld krijgen wat er mis is met jouw zwaard. Voor zwaarden gelden binnen deze klasse maar een beperkt aantal regels:
hij moet ingeklapt niet beneden de boot uitsteken. Hij moet kunnen drijven. De dikte van het deel dat in het water steekt mag maximaal 27 mm zijn. Ten slotte mag de bout waarom hij draait niet tijdens de wedstrijd te verstellen zijn.

Alle vormen zijn dus toegestaan binnen de hierbovengenoemde regels. Inkepingen mogen dus.

Is het handig om een inkeping te maken, of zou jij juist meer hebben aan een extra laag glas en epoxy op de zijkant van jouw zwaard, dat deel dat niet onder de boot uitsteekt, maar tussen de wangen van de zwaardkast steekt?

Alternatief is het vastzetten met een lijntje in een klemmetje met veiligheidssluiting. Zoiets als een clamcleat microrelease. Dat houdt het zwaard naar beneden tijdens het zeilen, maar als je ergens tegenop vaart, knalt hij los en valt meteen weer vast te zetten, zonder schade aan zwaard of boot.

Kom anders even langs, komend weekend op de spiegelplas, dan kun je zien wat de variatie in zwaarden is bij de andere zeilers. Naast Nederlandse zullen er ook enkele Duitse Javelins aanwezig zijn. Tussen de middag is er ruim tijd om te lunchen voor de zeilers, dus ook ruim tijd voor jou om even in diverse boten te kijken.
Groetjes, Marian

3
Arent NED576
332 Berichten
Hallo zeilvrienden,

Ik heb al een tijdje geleden gereageerd op dit berichtje van Remi (knulst, NED192), en ik geloof dat het probleem al lang uit de wereld is.

Groente,

Arent !clown

Everything is amazing, and nobody's happy.... http://www.youtube.com/watch?v=8r1CZTLk-Gk wink

Dit bericht is gesloten. Er kan niet verder op gereageerd worden. Blijf rustig en ga verder.

Statistieken